Studiedag De Lange Keizer

Woensdag 29 maart j.l. was onze  jaarlijkse studiedag voor alle medewerkers van de Lange Keizer.
We hebben weer flink wat inspiratie op kunnen doen om uit te werken in de praktijk en stof tot nadenken gekregen om met elkaar over in gesprek te blijven!
De dag was opgedeeld in een ochtendprogramma waarin medewerkers uit twee  lezingen konden kiezen en een middagprogramma  waarin zij aan een zelfgekozen workshop deelnamen.

Lezing 1: Het zelfbeeld van een kind

Je wordt niet met een zelfbeeld geboren, maar dat bouw je met name gedurende de eerste periode van je leven langzaam op. Hoe dat in zijn werk gaat is het onderwerp van deze lezing.
Steven Pont (1962) is oud-onderwijzer, ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut, auteur en columnist. Voor de Kinderopvang Academie treedt Steven op als presentator van de videocolleges over de ontwikkeling van jonge kinderen een serie speciaal voor kinderen van 0 – 4 jaar en een andere serie voor de BSO-leeftijd.
Daarnaast is Steven trainer, teamcoach, spreker en columnist.

Lezing 2:

Opvoeders, professioneel of niet, doen vrijwel zonder uitzondering hun uiterste best als het om opvoeden gaat. Maar wat als onze ideeën over opvoeding niet kloppen? Wat als ‘goed opgevoed’ eigenlijk betekent dat een kind beschadigd is? Wat, met andere woorden, als we het helemaal verkeerd aanpakken met z’n allen?
Opvoedkundige Luuk Kolthof neemt je mee op reis door zijn (denk)wereld en schopt daarbij ‘opvoedwaarheden’ omver, rekent af met vanzelfsprekendheden en biedt een alternatieve visie op het doel en nut van opvoeding.

Workshops

  • Hoe maak je een goede beweeghoek in de groep? Waarom is dit belangrijk en aan welke criteria moet deze voldoen? Hoe gebruik je zo’n hoek, welke teamafspraken maak je?
  • Maak met je team een knikkerbaan van recyclemateriaal. Het bouwen van een knikkerbaan is een hele bijzondere ervaring en vraagt optimale samenwerking.
  • Apentaal: Kinderen zijn net mensen. Maar vergis je niet! Want ondanks hun kleren en hun praatjes, zijn het eigenlijk gewoon aapjes. En dat maakt nogal uit voor hoe je met ze communiceert. Hoe je dat het beste kunt doen leer je in de Workshop Apentaal.
  • Film: De film Pina kan het! (Pina schaukelt) laat vanuit het perspectief van het kind zien hoe jonge kinderen dagelijks in de kinderopvang leren en ontwikkelen. De film laat ook de rol van de professionals goed zien.
  • Hardhoren: Onze dagen zitten vol prikkels. Waar vind je de ruimte om stil te zijn en rustig te luisteren naar wat er in jezelf omgaat? En als je al moeilijk luistert naar jezelf, hoe denk je dan dat je luistert naar anderen? De meeste mensen zien wel in dat ze in veel gevallen niet echt openstaan voor wat die ander te vertellen heeft. Als jij wilt groeien in relaties en prestaties, dan is het beste wat je kunt doen: ‘investeren in je luisteren’. Dat begint heel dichtbij: met het luisteren naar jezelf.
  • Hoogteparcours Westland “Boerderij Dichtbij”. Hier leer je je eigen grenzen verleggen. Een goede samenwerking is ook belangrijk. Gezamenlijk en individueel de uitdaging aangaan om de lucht in te gaan. Het hoogteparcours is een klimtoren op 10 meter boven de grond met verschillende oversteken en klim mogelijkheden.
  • Teamworkshop Vloggen. Tijdens deze teamworkshop leer je hoe je samen met de kinderen vlogs kan maken,  door er zelf mee in de praktijk aan de slag te gaan.